Efter en travl opstart, er det på tide med en opdatering – og dén har jeg glædet mig til, for det er gået forrygende!
Seminaropstart
De første 3 seminarer er blevet afviklet hos hhv. StreetMekka, Myrthuegaard og Esbjerg Street Food. Der er fantastisk energi og nysgerrighed blandt talenterne, og vi har meget store forventninger til, hvad de driver det til under forløbet. Nedenfor har vi lavet en lille after movie fra første seminar i september, som forhåbentlig giver en fornemmelse af indholdet og stemningen på holdet.
Vi har fået masser af positiv respons fra både venues, oplægsholdere og talenter, som efter hvert seminar udfylder et anonymt spørgeskema til evaluering – dét vender jeg tilbage til senere i denne opdatering.
Mentoropstart
Til næste seminar d. 16. november på Blue Water Dokken, introduceres talenterne for sine mentorer. Talenterne har udfyldt et spørgeskema om sine ønsker til en mentor, og ud fra besvarelserne har vi sammensat 5 grupper, der deler interesser og/eller faglighed. De fem talentgrupper er derefter matchet med hver sin mentor.
- Mai Manaa (turistchef, Thy) skal arbejde med gruppen “Projektledelse & Eventtilrettelæggelse”
- Stefan Gejsing (booker, Roskilde Festival) skal arbejde med gruppen “Festival & Koncert”
- Misja Blix (manager & agent for bl.a. Allan Olsen) skal arbejde med gruppe “Music Management”
- Allan Baunsgaard (partnerskabsansvarlig, SmukFest) skal arbejde med gruppen “Iværksætteri & Forretning”
- Annette Posselt skal arbejde med gruppen “Kulturorganisationer, politik & strategi”
Styregrupper
Næste seminar bliver også startskuddet for inddeling i styregrupper til det afsluttende Flag event. Til formålet har vi defineret 5 indsatsområder med tilhørende ansvar og arbejdsopgaver, som talenterne er blevet bedt om at placere sig selv i.
- Venue & Atmosfære
- Booking & Produktion
- Salg & Marketing
- Creative
- Sekretariat (én repræsentant fra hver af de andre grupper)
Første aktivering – Danmarks Indsamlingen
Til januar skal vi kastes ud i den første af to aktiveringer. Formålet er at give holdet en fælles oplevelse, hvor vi kan få jord under neglene og kigge nogle dygtige mennesker over skulderen – uden at det kræver forberedelse eller et uhensigtsmæssigt stort ansvar.
Vi vildt glade for, at Musikhuset og STV har takket ja til at få os ud som ekstraordinære frivillige til afviklingen af Danmarks Indsamlingen. Det er en kæmpe begivenhed og ikke mindst en kæmpe produktion, som vi får lov til at kigge under kølerhjelmen og suge indtryk til os fra.
Opgaverne der skal løses vil være simple og for nogle af de mere erfarne talenter måske endda trivielle, men hensigten er af mere social karakter end egentlig fagligt udfordrende.
Showet finder sted lørdag d. 29. januar, og sendes live på DR1.
Fokusjustering fremadrettet
Så tilbage til talenternes respons efter hvert seminar. Der er nemlig særligt én ting, som bliver efterspurgt: Bedre tid til at arbejde sammen i grupper om Flag eventet til seminarerne.
Fra vores perspektiv vurderer vi ligeledes, at det vil styrke den pædagogiske læring og højne kvaliteten af outputtet for det generelle projekt, hvis vi genbesøger vores programlægning en smule.
Det betyder, at vi fremadrettet vil prioritere tid til workshops og gruppearbejde, fremfor oplægsholdere. Vi vil fastholde 2 faglige oplæg per seminar, men i stedet for at supplere med et tredje oplæg, vil vi udnytte tiden til dedikeret arbejde med Flag eventet.
Flags Club
I september afviklede vi også vores første Flags Club i samarbejde med Business Esbjerg på Platformen. Eventet tjente som prøveballon for nogle af de tanker vi har omkring involvering af erhvervslivet i Esbjerg, og vi er allerede blevet meget klogere på, hvad og hvordan vi kan gå til den opgave fremadrettet.
Der var meget flot fremmøde og stor interesse. Tusind tak til alle jer, der mødte op! Det var dejligt at se jer, og jeg håber at I havde en god aften. Foruden Ugeavisens reportage fra aftenen, så kan lavede vi selv en after movie, som kan ses nedenfor:
Alle Flags Club events består af gratis mad og drikkevarer (med særlig tak til Royal Unibrew) samt relevant og underholdende indhold i form af fx foredrag, koncerter el.lign. Foruden lokale virksomheder tæller Flags Club’s medlemmer: talenterne, oplægsholdere, mentorer, venues, politikere, fonde og en lang række andre spændende personligheder og organisationer.
Næste Flags Club bliver fredag d. 21. januar – og I kan roligt sætte kryds i kalenderen, det bliver ganske enkelt et brag af en aften!